الگوی کودک سالم

سپاسگزاری و قدرشناسی یکی از بخش های فرآیند دوست داشتن است. مراقب به کودک کمک می کند تا قدر همه ی چیزهای خوبی را که پیرامون خود دارد، بداند و به نوعی ممنون و سپاسگزار باشد. کودک می تواند: – قدر دوستان خوب خود را بداند که با او بازی می کنند. – پرنده هایی که برای او و دیگرن آواز می خوانند…
«بخشی از کتاب»

۱
نام کتاب:
الگوی کودک سالم
بر اساس دیدگاه های آلپورت، فرانکل، فروم، راجرز و مزلو

 

۲
این کتاب ۱۷۵ صفحه است. پیشگفتار و ۵ فصل دارد. پایان هر فصل لیستی از منابع نام برده شده. برای مطالعه کامل تر و شناخت بیشتر میتوان به منابع سر زد.

۳
نویسندۀ کتاب مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا است. نشر قطره آن را منتشر کرده.

۴
برای خرید چند کتاب درباره فرزندپرروری به کتاب فروشی رفته بودم. چشمم به این کتاب خورد. صفحاتی از آن را خواندم. به نظرم مفید و آموزنده آمد. با اشتیاق را آن خریدم.
خواندن کتاب در اولین روزهای مادر شدنم اتفاق بسیار خوبی بود. تلاش میکنم تا جایی که بشود از نکات آن در شیوه ی فرزندپروریم استفاده کنم.

۵
خواندن این کتاب را به پدران و مادران، مربیان مهد کودک، روانشناسان کودک و برنامه ریزان آموزشی پیشنهاد میکنم. کتاب بر اساس دیدگاه روانشناسان انسان گرا است. راستی کسانی که به هر نحوی با کودکان خردسال سروکار دارند، بهتر است این کتاب را بخوانند.

۶
در آغاز هر فصل، زندگینامه ی کوتاهی از روان شناسی که آن فصل مربوط به نظریه های اوست، نوشته شده. به نکات مهم هر فصل در کادرهایی با عنوان های «هشدار»، «بیشتر توجه کنیم» و… اشاره شده.

نظریات هر روانشناس به زبانی ساده، روان و قابل فهم بیان شده. برای هر مفهوم فعالیت های کاربردی متعددی آورده شده. این کار درک مطالب را راحت تر میکند. فعالیت ها را میتوان در زندگی روزمره و تعامل با کودک انجام داد.

چند جملۀ کوتاه از کتاب:

• مزلو معتقد است که انسان ها قدرتی بالاتر از این دارند که فقط جنگ به راه بیندازند.
• در میهمانی ها به کودکان توجه کنید. آن ها نیاز دارند که دیده شوند و همان رفتاری که با بزرگترها می شود، با آنها نیز شود.
• به کودکان یاد بدهید که از شادی های کوچک زندگی لذت ببرند.
• به کودک نشان بدهید که تحت هر شرایطی او را دوست دارید.

چند پاره از کتاب:

• لازم است بزرگسالان تا آن جایی که می توانند فضای پیرامون کودکان را از انواع خطر امن کنند. بررسی وسایل تیز و برنده، سیم و کلیدهای برق، بلندی ها و … میتواند برای کودک خطرآفرین باشد. به جای این که مرتب به کودک هشدار داد که چه کند و یا چه نکند، بهتر است فضا را برای کودک امن کرد.
• ما اجازه نداریم اشتباه های ساده و تجربه های ارزشمندد کودک را تا حد گناه بزرگ کنیم. بیان جمله های «خدا تو را نمی بخشد»، «به بهشت نمی روی»، «دل مادرت شکست»، «بابا دیگر تو را دوست ندارد» و … موجب می شود تا کودک احساس گناهکاری کند.
• حضور کودک سرشار از عشق است و مراقبین خوب می توانند این عشق را بالنده کنند. از دیدگاه فرانکل میتوان عشق را از هر موضوع کوچکی آغاز کرد. میتوان به کودکان آموخت که به همه چیزهای پیرامون توجه کنند و آنها را دوست داشته باشند. این داشته ها میتواند وسایل، انسان ها، حیوان و حتی موقعیت هایی باشد که کودک می بیند و تجربه می کند. از دیدگاه فرانکل این عشق و دوست داشتن یک احساس ساده نیست بلکه روندی است که باید به آن توجه کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وقتی نیچه گریست

۱ نویسنده: اروین یالوم مترجم: سپیده حبیب نشر: قطره تعداد صفحات: ۵۱۲ موضوع: رمان روانشناختی ۲ از مشهورترین کتاب های اروین یالوم است. اولین بار

ادامه مطلب »

تهران در بعد از ظهر

دست خودم نیست، من موهای منیژ را بیشتر از هر چیزی توی این دنیا دوست دارم … . یعنی اول موهای منیژ را دوست دارم،

ادامه مطلب »

شوهر آهو خانم

شوهر آهو خانم را وقتی خواندم که کنکور ارشدم را داده و منتظر نتایج بودم. همزمان با خواندن این کتاب فیلم شهرزاد فصل اول را

ادامه مطلب »

کافه پیانو

کتابی از فرهاد جعفری که انتشارت چشمه آن را منتشر کرده. اولین نوشتۀ فرهاد جعفری اولین بار در سال ۸۶ منتشر شد و تا تابستان

ادامه مطلب »

این کتاب را ممنوع کنید

این کتاب را ممنوع کنید نویسنده: آلن گرتز مترجم: سارا عاشوری نشر: پرتقال تعداد صفحات: داستانی نوجوانانه دربارۀ کتاب و اهمیت آن در تعلیم و

ادامه مطلب »

بچه های امروز معرکه اند

بچه های امروز معرکه اند نویسنده: عزیز نسین مترجم: داود وفایی نشر: مرکز تعداد صفحات: ۲۰۰ نامه نگاری های دو دوست و همکلاسی به نام

ادامه مطلب »