ما همه باید فمینیست باشیم

یک کتاب مناسب برای شروع مطالعه درباره فمینیست

مشخصات کتاب

نویسنده: چیماماندا انگوزی آدیشی
مترجم: مریم طباطبایها
انتشارات: کتاب کوله پشتی

معرفی کتاب

کتابی کم حجم ( ۵۵ صفحه)، پر محتوا و ساده درباره ی فمینیست.
این کتاب، پرفروش ترین کتاب آمازون در حوزه مطالعات عمومی جنسسیتی است.
این کتاب برای شروع مطالعه درباره فمینیست گزینه مناسبی است.
خواندن این کتاب زمان زیادی نمیبرد ولی بسیار شیرین و لذت بخش است. در مدت زمان کوتاهی میتوان از این کتاب بسیار یاد گرفت.
نویسنده در این کتاب افکار، احساسات، دیدگاه ها و اعتقادات خود را در مورد فمینیست بودن با خواننده در میان میگذارد.
چیماماندا انگوزی آدیشی در این کتاب درباره اهمیت بازنگری نقش زنان در جامعه صبت می کند. او معتقد است که برای داشتن دنیایی بهتر، زیباتر و عادلانه لازم است که پسران و دختران خود را به نحوه ی متفاوتی تربیت کنیم. او مردسالاری را نه تنها کوتاهی در حق زنان بلکه ستمی در حق مردان نیز میداند. مردانی که در قفس مردسالاری محبوس شده اند. با خواندن کتاب «ما همه باید فمنیست باشیم» خواننده با مفهوم واقعی فمینیست آشنا می شود.

جملاتی از کتاب

۱- فمنیست به معنای برتری زنان بر مردان نیست، بلکه فمنیست بودن تنها به معنای این است که حق و حقوق زنان در تمام زمینه ها اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ادبی و حتی در زندگی مشترک مورد توجه قرار گیرد.
۲- کلیشه ها، افکار ما را محدود کرده و سپس شکل می دهند. از نظر من، واژه «فمینیست» و حتی خودِ ایده فمینیسم، توسط همین کلیشه ها محدود شده است.
۳- «تو می دانی که یک فمینیست هستی؟» این جمله او نشان دهنده تعریف و تمجید نبود و این موضوع را من از لحن او فهمیدم؛ لحنی مانند زمانی که کسی به تو بگوید: « تو طرفدار تروریسم هستی.»
۴- اگر ما کاری را بارها و بارها انجام بدهیم آن کار تبدیل به اتفاقی معمولی خواهد شد. اگر ما چیزی را بارها و بارها به چشم ببینیم آن چیز برایمان طبیعی جلوه خواهد کرد.
۵- اگر عادت کنیم که تنها مردان را در رأس مسئولیت ها ببینیم، این موضوع باعث می شود که بودن مردان در رأس کارها و مسئولیت ها یک اتفاق «طبیعی» به نظر بیاید.
۶- مرد و زن با هم تفاوت دارند. ما هورمون هاب متفاوت و اعضای تناسلی مختلفی داریم و توانایی بیولوژیکی گوناگون زن ها می توانند بچه دار شوند، مردها نمی توانند. مردها تستوسترون بیشتری ترشح می کنند و به صورت عمومی نسبت به زنان قدرت فیزیکی بیشتری دارند. در دنیا زنان، اندکی بیشتر از مردان هستند- ۵۲ درصد از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند- اما هنوز هم مواضع قدرت و شهرت از آنِ مردهاست.
۷- مردان حاکمان جهان هستند. این حس مربوط به هزاران سال پیش است، زیرا از روزی که بشر شروع به زندگی روی زمین کرد در حقیقت، قدرت فیزیکی نهم ترین ویژگی برای بقا محسوب می شد. فردی که از نظر فیزیکی قوی تر بود، احتمال بیشتری داست که رهبر شود و ردان به طور کلی از نظر فیزیکی قوی تر هستند (البته استثناء های زیادی هم وجود دارد). امروزه ما در دنیایی مملو از تفاوت ها زندگی می کنیم. کسی که صلاحیت و شایستگی رهبری را دارد الزاماً شخصی نیست که قدرت فیزیکی بالایی دارد. آن شخص باید باهوش تر، باسوادتر، خلاق تر و مبتکرتر باشد و برای این ویژگی ها به هیچ هورمونی احتیاج نیست. زن و مرد ببه طور یکسانی می توانند باهوش، مبتکر و خلاق باشند. ما ( در جنبه های مختلفی) تکامل یافته ایم، اما عقاید ما در مورد جنسیت چندان تکامل نیافته اند.
۸- چرا به جای تمرکز بر روی مقتضیان رابطه ی جنسی به عرضه کنندگان آن توجه می کنند؟
۹- امروزه به کار بردن جنسیت به عنوان ابزار، یک بی عدالتی بزرگ محسوب می شود.
۱۰- ما زمان زیادی را صرف آموزش دختران می کنیم برای اینکه بفهمند پسران در موردشان چه فکر می کنند. اما بدبختی این موضوع نیست. ما به پسرها یاد نمی دهیم که دوست داشتنی باشند. ما زمان زیادی را صرف می کنیم تا به دخترها بگوییم که نمی توانند عصبانی، پرخاشگر و یا خشن باشند، چرا که این کار بسیار زننده است، اما بلافاصله برمی گردیم و مردی را با همین رفتارهای مشابه، ستایش و یا عفو می کنیم. در تمام دنیا، مجلات و کتاب های زیادی هستند که به زنان خط مشی می دهند، اینکه چه کار کنید، چطور باشید و چطور نباشید، اینکه چطور مردی را جذب کنید و یا کاری کنید که او احساس شادمانی بکند. اما در مورد اینکه مردان باید چه کنند تا زنی احساس رضایت داشته باشد راهنمایی های خیلی کمی وجود دارد.
۱۱- موضوعات جنسیتی همه جای دنیا وجود دارند و من امروز میخواهم درخواست کنم که بیاید در این مورد افکارمان را آرمانی کنیم و به آن بیندیشیم و برای ساختن دنیایی متفاوت برنامه ریزی کنیم. دنیایی عادلانه تر و زیباتر. دنیایی با وجود مردان وزنانی شادتر، کسانی که خودشان را قبول دارند و این امر این طور شروع می شود: ما باد دختران متفواتی پرورش بدهیم. همچنینن باید پسران متفاوتی را هم بار بیاوریم.
۱۲- ما خیانت بزرگی در حق پسرانمان می کنیم. ما انسایت را در پسرها سرکوب می کنیم. ما مردسالاری را به روش های خیلی کوته فکرانه برایشان معنا می کنیم. مردسالاری یک قفس محکم و کوچک است و ما پسرها را در این قفس نگه می داریم. ما به پسرها یاد می دهیم که از ترس، از ضعف و از آسیب پذیری هراسان و گریزان باشند. به آن ها یاد می دهیم که بر چهره حقیقی خودشان نقاب بزنند چرا که می باید مردان خشن و سفت و سختی باشند.
۱۳- در دوران دبیرستان، دختر و پسر با هم به گردش می روند، هر دویشان نوجوان هستند با جیبی که پولی اندک در آن است. هنوز هم از پسر انتظار می رود که برای اثبات مردانگی صورت حساب ها را پرداخت کند ( و تعجب می کنیم از اینکه چرا پسرها بیشتر تمایل دارند به جیب والدین خود دستبرد بزنند ).
۱۴- چه می شد اگر دختر و پسر جوری بزرگ می شدند که مردانگی و پول را با هم قاطی نمی کردند. چه می شد اگر به جای رفتار و کلماتی مثل « پسرها باید پرداخت کنند» می توانستیم از «هر کسی که پول بیشتری دارد باید پرداخت کند» استفاده می کردیم؟ البته به دلیل برتری های تاریخی این مردها هستند که دارایی های بیشتری دارند. اما اگر پرورش کودکمان را تغییر دهیم، طی ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده پسرانی بار خواهیم آورد که دیگر لازم نیست مردانگی خود را از طریق مسائل مالی اثبات کنند.
۱۵- اما بدترین کاری که ما با مردها می کنیم –اینکه احساس کنند که باید قوی باشند – آن است که آن ها را با نفس شکننده و ضعیف تنها می گذاریم و هر چه تحمیل این احساس به یک مرد بیشتر باشد، نفس اوضعیف تر خواهد بود.
۱۶- به تعریف من، فمنیست، مرد و یا زنی است که اعتقاد دارد درست است که در دنیای امروز ما مشکل جنسیتی وجود دارد، اما ما باید آن را حل کنیم و بهتر عمل نماییم. همه ما چه مرد و چه زن، باید برای بهتر شدن این شرایط کاری انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کافه پیانو

کتابی از فرهاد جعفری که انتشارت چشمه آن را منتشر کرده. اولین نوشتۀ فرهاد جعفری اولین بار در سال ۸۶ منتشر شد و تا تابستان

ادامه مطلب »

این کتاب را ممنوع کنید

این کتاب را ممنوع کنید نویسنده: آلن گرتز مترجم: سارا عاشوری نشر: پرتقال تعداد صفحات: داستانی نوجوانانه دربارۀ کتاب و اهمیت آن در تعلیم و

ادامه مطلب »

بچه های امروز معرکه اند

بچه های امروز معرکه اند نویسنده: عزیز نسین مترجم: داود وفایی نشر: مرکز تعداد صفحات: ۲۰۰ نامه نگاری های دو دوست و همکلاسی به نام

ادامه مطلب »

بیگانه

بیگانه نویسنده: آلبر کامو مترجم: لیلی گلستان نشر: مرکز تعداد صفحات: ۱۷۶ اولین رمان کلاسیک بعد از جنگ و اولین اثر کامو یکی از مهمترین

ادامه مطلب »

طرحواره وابستگی

• به تنهایی نمی توانم گلیم خودم را از آب بیرون بکشم. • زندگی برای افرادی که این طرحواره را دارند، بسیار طاقت فرسا استو

ادامه مطلب »