چگونه هوش هیجانی خود را افزایش دهیم؟

هوش هیجانی در حدود ۸۰ درصد از موفقیت های ما نقش دارد. خبر خوب آن که هوش هیجانی اکتسابی است و میتوان آن را در طول زندگی افزایش داد.

حالا این سوال برای همه ی ما مطرح می شود که چگونه میتوانیم هوش هیجانی خود را افزایش دهیم؟
همون طور که در مقاله قبل ( هوش هیجانی چیست؟ ) اشاره کردم هوش هیجانی ۵ مولفه (خودآگاهی، خودتنظیمی، دارد. برای ارتقای هوش هیجانی میتوان روی تک تک مولفه های آن کار کرد.
به چه صورت؟
با من همراه باشید تا نحوه کار کردن روی این مولفه ها را توضیح دهم.

۱- خودآگاهی را تمرین کنیم

خودآگاهی به طور خلاصه یعنی فهمیدن خودمان و رفتارمان. خودآگاهی یعنی اینکه بدانیم چه کاری را انجام می دهیم؟ چه احساسی نسبت به کاری که در حال انجام آن هستیم، داریم؟ و در نهایت این که چه چیزهایی را درباره خودمان نمی دانیم. اولین قدم در راه رسیدن به خودآگاهی حذف و یا کاهش عوامل حواس پرت کن در زندگی است. پس لازم است که زمان مشخصی در طول روز را به دور از عوامل حواسپرتی (تلویزیون، موبایل و فضای مجازی، کار و …) بوده و زمانی را به فکر کردن به احساساتمان اختصاص دهیم. به در این زمان به این فکر کنید که چه احساسی دارید؟ غم؟ عصبانیت؟ اضطراب و یا ترس؟
وقتی تمام احساسات خوشاییند و ناخوشایند خود را شناختیم، میتوانیم پی ببریم که ضعف ما در کجاست. وقتی که یه ضعف هایمان پی ببریم غلبه بر آنها راحت تر می شود.
وقتی از من انتقاد می شود به شدت بهم میریزم و حالت تدافعی به خودم می گیرم. وقتی طرف مقابلم هنگام صحبت با من مدام موبایلش را چک می کند عصبانی شده و اعتراض می کنم.
تمرین سکوت و تنهایی فرصت مناسبی برای تمرین خودآگاهی است.

۲- احساسات خود را مدیریت کرده و آنها را به درستی به چالش بکشیم

پس از این که نسبت به احساسات خود شناخت پیدا کردید، لازم است که آنها را به درستی مدیریت کنید تا به شما و دیگران صدمه ایی نزند. احساساتی مانند غم، عصبانیت و لذت را میتوان هم در جهت حمایت از خود و دیگران و هم در جهت لطمه زدن به خود و دیگران به کار برد. و این مسئله فقط به این بستگی دارد که چطور بتوانیم آنها را ابراز و مدیریت کنیم.

برای مدیریت کردن احساسات برداشتن سه گام اساسی لازم است:
۱- شناختن احساسی که داریم
۲- تصمیم گیری درباره این که آیا آن احساس مناسب موقعیتی که در آن قرار داریم هست یا نه
۳- نشان دادن واکنش متناسب به احساس

ادامه دارد …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کافه پیانو

کتابی از فرهاد جعفری که انتشارت چشمه آن را منتشر کرده. اولین نوشتۀ فرهاد جعفری اولین بار در سال ۸۶ منتشر شد و تا تابستان

ادامه مطلب »

این کتاب را ممنوع کنید

این کتاب را ممنوع کنید نویسنده: آلن گرتز مترجم: سارا عاشوری نشر: پرتقال تعداد صفحات: داستانی نوجوانانه دربارۀ کتاب و اهمیت آن در تعلیم و

ادامه مطلب »

بچه های امروز معرکه اند

بچه های امروز معرکه اند نویسنده: عزیز نسین مترجم: داود وفایی نشر: مرکز تعداد صفحات: ۲۰۰ نامه نگاری های دو دوست و همکلاسی به نام

ادامه مطلب »

بیگانه

بیگانه نویسنده: آلبر کامو مترجم: لیلی گلستان نشر: مرکز تعداد صفحات: ۱۷۶ اولین رمان کلاسیک بعد از جنگ و اولین اثر کامو یکی از مهمترین

ادامه مطلب »

طرحواره وابستگی

• به تنهایی نمی توانم گلیم خودم را از آب بیرون بکشم. • زندگی برای افرادی که این طرحواره را دارند، بسیار طاقت فرسا استو

ادامه مطلب »